Sharon naar Australie

Op de boederij en Melbourne

G'day mates! Live from the boederie een nieuwe update voor jullie! Vanaf precies 3 weken op de farm (al is dat niet helemaal waar) en dat het anders is. Is 1 ding dat zeker is. Maar wel leuk! 2e paasdag vertrok ik s ochtends vroeg naar Griffith waar ik dan opgehaald zou worden om naar mijn nieuwe woonplaats Binya te gaan. De resi bestond uit een trein, bus en dan een autorit. Om 7.30 vertrok the trein vanuit Sydney naar Wagga Wagga, waar ik om 2 uur aankwam. Dat ging prima. Muziekje in en gaan. In Wagga Wagga hoefde ik ook niet lang op de bus te wachten en 15 min later vertrok ik naar Griffith, waar ik 5 uur aankwam. Onderweg zag je dat je steeds meer in de countryside van Australie aankwam, het werden allemaal dorpjes, de een wat groter dan de ander. In Griffith aangekomen stond Monica op mij te wachten en reden we naar Binya. Monica is de moeder van de familie waar ik bij woon tijdens mijn farmwork. Ze hebben 4 kinderen (Eric van 7, Matilda van 5, Oscar van 3 en baby Harry) en haar man Matt, de eigenaar van de farm. In de auto is het niet stil geweest en voelde me meteen welkom en thuis.

De boederij is een cropfarm, ze verbouwen diverse soorten graan, en is onwijs groot. De hele boederij is 30.000 acres. Wat is dat in vierkante meters? Veel. Ik heb even opgezocht. 1 acre is 4046.856m2, reken maar uit dus? Vanaf het huis naar de andere kant van de boederij rijden over de verhardde weg duurt minstens 30 minuten. En dat is alleen de lengte. En het is er verrekte droog. Het heeft sinds januari tot het moment dat ik aankwam niet geregent. Dus overaf bruin stof van het land. Schoon blijven is ook niet echt een optie kwam ik na een kleine rondleiding.

Daarna showde Monica het huis en mijn kamer. Het is een mooi groot huis met genoeg kamers. Ik slaap in de gang met alle kinderen en deel met hen de badkamer. Mijn kamer heeft een kast, 2-persoonsbed en wasmand voor de vuile was. Basic, maar meer heb je niet per se nodig. En in de tuin is er ook een zwembad, maar die is te koel om nu nog in te zwemmen. Wi-fi? Is er niet echt. Ze hebben 15 gb internet per maand en gebruiken er 14 voor het bedrijf. Dus alles doe ik op mobiele data, maar dat is ook niet onbeperkt. Wat wel onbeperkt is in huis is de hoeveelheid spinnen van hooiwagens tot huntsmans. Daar moet ik maar aan wennen. Mijn kamer heeft 1 hooiwagen, ik noem hem gerrit. En de wc heeft er 2: hendrik en courtney. De huntsman in de diningroom heet itsy bitsy, maar die heeft Monica op mijn verzoek na een week toch buiten gezet. Want toen hij bewoog, bewoog ik ook. En ik kan je vertellen een ninja is er niks bij......maar terug naar het begin

Ik kwam rond etenstijd aan, dus de barbecue stond al aan. Er was nog familie op bezoek, heel gezellig, en daarna hadden we een groot bonfire met bomen die in de weg stonden op de akkers. Rond een uurtje of 9 gingen mat en locky (broer van monica) het huis uit om te schieten en ik ging mocht mee. Met flinke geweren gingen we dus jagen (ik dacht nog even blikjes schieten) naar de beesten die de gewassen eten. Aan het einde hadden we 2 vossen, 2 kangaroos en 1 konijn geschoten. Ik deed ook nog een poging, maar miste een vos en de terugslag was vrij heftig. Het was wel een compleet andere aankomst dan in Sydney. Maar ik viel al snel in slaap.

Mijn vrije dagen zijn in principe woensdag en zondag, mits het even niet kan. De rest is gewoon werken en helpen in huis met de dagelijkse dingetjes. Maar om op je vrije dag ergens heen te gaan moet je minstens een uur rijden naar Griffith (de dichtsbijzijnde town). Elke woensdag kan ik met Monica meerijden naar Griffith en de eerste woensdag heb ik rondgewandeld om alles een te bekijken. Het is een dorpje waar vroeger de italiaanse maffia zat en de italiaanse invloed is er nog steeds. Wat voor mij betekend: heerlijke bakkerijen en lunchrooms. Bertoldo's heeft heerlijke gebakjes en zelfs bombolonie (als je dat zo schrijft)...yammie. Ik heb meegeluncht met Monica en haar vriendinnen bij Miei Amici en gezellig meegekletst. Daarna naar de bieb, waar ze wel wi-fi en internet hebben. Dus elke woensdag kan ik als ik moet even de computer op. Er is ook een zwembad (die ik een week later heb uitgeprobeerd) waar niemand is, dus je op je gemak baantjes kan trekken.

Terug naar het echte werk. Het werk is prima zover. Alles moet klaar gemaakt worden het zaaiseizoen wat bijna gaat beginnen. Ze wachten eigelijk op 20 ml regen, maar Matt denkt er nu al om droog te gaan zaaien. Alhoewel er de laatste paar dagen 15ml is gevallen. Dus helemaal droog is het niet, maar net te droog voor het goede. De boederij heeft 87 paddocks (soort van akkers) en die moeten schoongemaakt worden, wat betekend stokken en stenen oprapen en afvoeren. En dan zijn er nog klusjes zoals pilotdriver zijn of machines ophalen. Zo heb ik al een dagje als pilotdriver voor een tractor uitgereden met een flink grote tractor achter me en heb ik met een grader achter mij gereden van 50ft lang. Je leert een hoop. En naast het werk hebben ze momenteel ook een overschot aan appels, dus om de dag sta ik zo beetje een appeltoetje te bakken. De hollandse appeltaart en appelflappen vonden ze heerlijk. Maar gelukkig is het overschot bijna op, want ik heb wel even genoeg appel gehad.

Eerder zei ik al 3 weken op de farm, maar dat is niet helemaal waar. Vorige week is de familie een weekje naar Melbourne geweest (waar monica haar ouders wonen en wij logeerde) en ik mocht mee. Insteek was nog even relaxen voor de drukste periode van het het jaar begint. Vrijdag de 8ste vertrokken met de auto. Flinke roadtrip, maar de kids gedroegen zich goed. Met een lange pauze in Jerilderie (wat bekend is door Ned Kelly) bijna in 1x door. In Camberwell, suburb van Melbourne verbleven in het huis van de familie poppins. De meisjes naam van Monica. En het was een prachtig huis met naast de voordeur een grote paraplu. En de kinderen geloven dat die van mary poppins was. Prachtig! Het was een heerlijke week en ik hielp monica met de kids. Zondags was eric jarig dus hadden we zaterdag en zondag feest.

Maandag was mijn vrije dag en ging ik met een vriendin opstap die ik had leren kennen in Cairns. Zij woont samen met haar zoon in Melbourne en had voor mij een dagje vrij genomen. 'S ochtend eerst Williamstown verkend. Oude vestingsdorp waar ze eerst Melbourne wilde bouwen, maar dat ging helaas niet door gebrek aan zoetwater. Maar er is dus veel geschiedenis en een strand waar we zijn wezen uitwaaien. Daarna hebben we bin haar huis haar zoon Hunter opgehaald en gingen we naar Werribee open range zoo. Een safaripark waar je met een bus een rondleiding krijgt over de afrikaanse safri. Heel leuk! En het was prachtig weer dus hebben we nog gepicknickt en daarna ruim een uur bij de stokstaartjes gezeten. Wat zijn dat toch leuke beestjes! En 's avonds zijn we nog samen naar Melbourne comedyfestival geweest. Naar een hilarische maar gestoorde show van 2 dames. De show heette Pink Flappy Bits en ging over witte heteroseksuele feministen, hun lichaam en liefdesleven. Zo vertelde ze het bij de intro. En ik heb gelachen tot ik buikpijn had. Hele leuke afsluiting van de dag.

Verder heb ik melbourne gewerkt en naast het werk elke dag gefietst. Met een elketrische fiets en een helm ben ik door de hele buurt gesjeesd en dat voelde even als in Nederland zijn! Nog een paar 2e hands winkels onderweg tegengekomen (die zijn reuze populair) en ik ben 5 boeken, een winterjas en bijna nieuw paar converse rijker voor een habbekrats. De leukste werkdag was denk ik donderdag. Toen zijn Monica, oma en ik met de kinderen de stad ingegaan met de trein, naar de Eureka tower en daarna naar Melbourne Sea Aquarium. En met kinderen erbij is dat extra leuk want die vinden het prachtig allemaal. Een hoge toren, prachtig uitzicht en een aquarium voor vissen, roggen, haaien en ga zo maar door. Prachtig om die gezichtjes te zien. En stiekem vonden de kids de treinreis nog wel het leukst van de hele dag. Eergisteren zijn we weer teruggereden. Een dag later dan gepland, maar Matt had nog nieuwe onderdelen nodig voor de airseeder en moest een trailer kopen om ze mee naar huis te nemen. Maar we zijn we terug op de farm en de chaos kan elk moment beginnen!

Ik hou jullie op de hoogte! Xxx

Reacties

Reacties

Marcella

Dat klinkt leuk zeg! Heel 'McLeod's daughters' ;-) ik moest zo lachen om de spin die itsy bitsy heet, hilarisch. Veel plezier!!

Natasja

Wat een mooie tijd heb je toch daar Down Under, lijkt me heel leuk op een boerderij maar aanpoten zeker weten! Geniet nog van je mooie tijd daar en tot het volgende verhaal. Dikke kus en knuffels vanuit Barendrecht ????????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active