Sharon naar Australie

WIEHOO, MIJN PADI EXAMEN GEHAALD!!!!

Wow het is alweer 2 maanden geleden sinds de laatste update. Sorry. Maar om maar meteen met de deur in huis te vallen: IK BEN OFFICIEEL PADI OPEN WATER DUIKINSTRUCTRICE! En daar ben ik heel blij mee! tot de volgende update ;)

Nee ik heb wel veel meer te vertellen dan slechtst de uitkomt van de maand april. Dus om het verhaal op te pakken waar ik de vorige keer ben geëindigd: Pap en mam hebben hun trip afgemaakt. Van de outback zijn zij doorgegaan naar Cairns en sloten hun trip af in de buurt van Brisbane. Net voor orkaan Debby het vaste land op kwam zaten zij in het vliegtuig naar huis. En ik moet zeggen dat Sydney er goed door heen is gekomen. We hadden vooral veel regen, maar niks vergelijkbaars als in Queensland! En de rest van de maand maart heb ik gewerkt bij zowel de familie Awad als bij James. Matthew was 22 maart jarig. 14 jaar alweer en stik verwent! En 27 maart was 1 van de leukste werkdagen, want ik mocht naar de Ikea. Hoewel ik alleen een wandklok moest halen heb ik even op mijn gemakje rondgewandeld en uiteraard ging ik rond lunchtijd, want dan kon ik ook even de balletjes eten! Ikea had ik toch wel even gemist hoor!

Disclaimer: de rest gaat vooral over duiken..excuses!

Toen was de maand om! Begon april en miste ik weer een jaartje 1 april in Den Briel. Maar voor mij begon 1 april met het prep-weekend voor de instructorcourse bij Abyss. De deelnemers zijn slechts Aaron en ik, want de meeste mensen doen de cursus gewoon fulltime. Wij niet. Dag 1 werden we omgedoopt tot Azza en Shazza (tsja dat is toch iets typische australisch) en zo werden we de rest van de maand genoemd. Op de zaterdag gingen we naar het zwembad met Andi om al onze 24 skills te oefenen. Niet zozeer om te laten zien dat we het kunnen, maar dat we ook de skills kunnen demonstreren en aan welke dingen je tijdens je demonstratie moet denken. Dat ging grotendeels goed. Je merkt meteen welke skills nog aandacht nodig hebben. Bij mij was dat onderwater je scuba unit afdoen en weer terug doen en hovering. Skills die ik na mijn open water als zodanig nooit meer heb gedaan. Hoveren doe je in principe wel elke duik, maar niet als een Boeddha in een zwembad van 2 meter diep, dus dat kostte wat meer aandacht. En je scuba unit afdoen, leerde in met een loodgordel om. Maar nu met geïntegreerd lood in mijn BCD is het net wat lastiger om op de bodem te blijven zitten zonder lood. Na de 24 skills moesten we nog 800 meter aan 1 stuk snorkelen, dat is de "conditietest" en deden we een aantal rescue oefeningen. Dus een leuke dag! Zondag was in de klas met Peter. Peter is de eigenaar van de duikschool en met zijn 65 jaar een echte grumpy old man, maar dan wel een met enorm veel kennis en ervaring! We begonnen met een overzicht van de cursus en daarna 2 proefexamens en kregen vervolgens huiswerk mee voor de week erop. Zondag liep mijn hoofd over van informatie, maar de komende 5 dagen moest ik gewoon weer werken!

Het weekend erop was een weekendje op het droge, in de klas. Zaterdag bespraken we ons huiswerk. We hadden 3 dingen moesten voor bereiden: een SWOT-analyse, een diver acquisition marketing plan en een continuing education marketing plan. Daar kon je niet zoveel aan verkeerd doen, maar het ging vooral dat je nadacht over hoe je iets op de markt brengt en in welke omgeving, waar liggen je kansen en wat zijn bedreigingen. Daarna was het opletten en kregen we les over de open water course, hoe je les geeft in confined water en hoe je knowledge development presentations voorbereid. Dat laatste is ook meteen het huiswerk voor de volgende dag. Zondags begonnen we met 2 nieuwe proefexamens. Gevolgd door een les over adventures in diving en rescue diving. En daarna moesten wij ieder onze 2 presentaties geven. Beide presentaties waren voor mij open water vragen en Peter beoordeelde ons en na afloop kregen we goede feedback. Je wordt in alles gescoord tussen een 1 en 5. En om te slagen moet je minimaal een 3.4 scoren. De eerste van mij was een 4 omdat de volgorde niet logisch was en ik niet alle verplichte training aids gebruikte. De 2e was al iets beter, een 4.3. Maar ditmaal was de introductie niet helemaal oké. Eigenlijk zijn deze oefen presentaties super fijn, want met de feedback die Peter ons gaf kreeg ik meer zelfvertrouwen. Toen de dag om was stuurde Peter Aaron naar huis, maar heeft met mij nog 2 uur extra Physics zitten oefenen. Een onderdeel van de duiktheorie waar is super slecht op presteerde tijdens het proefexamen. Na die 2 uur kon ik geen Physics meer zien, maar had ik er wel vertouwen in dat ik dat onderdeel op het examen zou halen.

De week erna had ik een weekje vakantie, want de familie Awad was een weekje op vakantie. Dus het was vooral leren, huiswerk voorbereiden en proefexamens maken. Maar daarnaast ben ik ook Naar Beauty and the Beast in de bioscoop geweest, lekker uit eten met groepje vrienden en kon ik tussendoor best even chillen. Maar het weekend was daar voor ik er erg in had. Zaterdag doken we weer het zwembad in met Jamie. Eerst nog een keer het hele skill circuit, extra hovering en een aantal rescue skills. Daarna was het aan ons om de eerste 2 confined water presentations te doen. Mijn eerste was 'clear a fully flooded mask' en mijn 2e was 'hovering using oral inflation'. De scores waren een 4.4 en een 4.2 en de feedback was vooral dat de demonstratie nog iets langzamer en meer overdreven mag, maar vooral nadat de student de skill heeft gedaan de extra herinnering geven wat het probleem was en hoe je dat oplost. Maar het ging erg goed voor een eerste keer. Zondag was weer een dagje in de klas met Peter. 1e paasdag is gewoon leren :P Eerst les over de dive master course en daarna risk management, reuze interessant. Maar je merkt wel dat over werkelijk alles is nagedacht! Daarna hadden we weer 2 knowledge development presentations. Mijn eerste van de dag was een rescue vraag en daarna een peak peformance buoyancy vraag. De rescue vraag ging prima, maar wederom was het niet helemaal vloeiend (4.2). Maar de andere presentatie ging appeltje eitje (5.0!). En om de dag af te sluiten hadden we nog 2 verkooppresentaties. Eerst moest ik een masker verkopen en vervolgens een rescue cursus. De reden dat we dit oefende is om te leren dat je best direct mag zijn naar klanten toe anders kopen ze niks. Best leuk om te doen. De rescue cursus was zo verkocht maar een masker verkopen is nog lastig, want er is veel keus. Jij moet als het ware al een keus voor de klant maken en die keus toelichten.

De week erop was weer gewoon werken van maandag tot en met vrijdag. En toen brak het laatste lesweekend aan voor het examen. Zaterdag was een full on day in de oceaan met Jamie. En hij had 3 divemasters meegenomen die onze 'studenten' konden zijn. We begonnen meteen met de 2 teaching presentations. Mijn eerste was een controlled descent using the 5 point decent en mijn tweede was regulator recovery. De eeste was interessant en ik was degenen met oorproblemen tijdens de decent. Wat bleek achteraf, dat komt door de spanning. Maar de 2e ging super goed. Ik anticipeerde op alle problemen en na de debriefing van beide skills had ik een 4.0 en 4.8 gescoord. De tweede duik van de dag was hoe je studenten een Deep dive pre-assesment geeft, een DSD workshop, rescue workshop en adventure in diving workshop, waarin we de knopen leerde en hoe je een liftbag gebruikt onderwater. Wederom een topdagje, maar 's avonds lag ik om 7 uur al op 1 oor. Zondag begonnen we in het zwembad met dezelfde groep als de dag ervoor. Mijn 2 teaching presentations daar gingen goed. Eerst was resecure a loose tank band (4.2), waarbij ik de 'studenten' in de verkeerde positie de oefening liet doen. Maar dat vergeet je dan ook nooit meer. En daarna de CESA. CESA en lesgeven is de moeilijkste combinatie. Een controlled emercency swimming ascent is het lastigste maar ook gevaarlijkste om aan te leren. Maar zo nerveus als ik was scoorde ik hier toch even een 5.0 voor en was ik apentrots. Daarna gingen we weer naar de oceaan voor de laatste 2 teaching skills. Die skills waren inflate a signal tube at the surface en rescure out-of-air situation underwater. De eerste was appeltje eitje (5.0), maar de 2e is een mobiele oefening, dus best lastig om soms het overzicht te bewaren. Maar met mijn 4.6 en tips van Jamie was ik heel tevreden. We sloten de dag af met al het papierwerk voor het examen in orde maken en nog de laatste tips en tricks van Jamie en Peter voor het examen de week erop.

De maandag erna (en de hele week) had ik vrij genomen van werk. Omdat ik tussendoor nog twee cursussen er bij doe. De Master Scuba Diver Trainer. Wat inhoudt dat je na de cursus zelf masta scuba diver bent en de specialties die je daarin doet kan je dan ook lesgeven. En Emergency First Responder Instructor … dat je EHBO mag lesgeven. Dus maandag was een MSDT dag en stond in het teken van theorie over Deep-, Navigation-, Enriched air-, Dry suit diving en emergency oxygen provider. Een hele hoop dus en voor 4 van de 5 specialties moesten we ook knowledge development presentations on the spot voorbereiden. Goede oefening dus!

Dinsdag was Anzac Day. Een nationale feestdag. De soort van dodenherdenking en bevrijdingsdag in 1. En om 5 uur 's ochtends stond ik bij de dawn ceremony in Coogee. Dat was een mooie dienst, maar ook veel kerkelijk gedoe erbij en het zingen van het volkslied. Dus ik werd af en toe vreemd aangekeken als ik geen amen zijn en zeker toen ik niet meezong met het volkslied. Oepsie… Maar half 7 's ochtends was ik weer thuis en de rest van de dag maar zitten studeren op het dry suit diving. Want de volgende dag zou ik mijn dry suit dives doen.

Woensdag was een goede dag om eens te duiken in een droogpak. Want het was vies koud in het water, maar zo'n pak houdt je droog en warmer. Het is wel even wennen, want het is totaal iets anders. Maar na de eerste duik volgde de 2e en die duik voelde al als een 'normale' duik. En ik kon ook nog student spelen voor Joe en Arch, die hun voltijd instructeurcursus deden en samen met Aaron en mij zaterdag en zondag ook examen hebben. Eigenlijk is er niets zo leuk als student spelen, want je hebt altijd een probleem (die geeft Jamie ons) en je kunt dus even alles verkeerd doen. Heerlijk!

Donderdag was een vrije dag die ik besteedde aan het leren voor mijn EHBO, want vrijdag hadden we examen. Dus vrijdag vroeg weer op de duikschool aanwezig voor een komische dag. Rachel was de instructeur en zij praat me toch een partijtje snel. Djeez, ik moest daar wel even op instellen. Maar de theorie examens (3) gingen van een leie dakkie en daarna moesten wij (Joe, Arch en ik) de hele cursus lesgeven aan Rachel. Dus we gingen alle oefeningen langs. Het ene moment heb je het over reanimatie, daarna over een stabiele zijligging en dan weer over een baby die stikt. Je bent dus constant bezig of je ligt op de vloer als slachtoffer. Heerlijk ontspannen dag met als uitkomst ik ben EFI instructrice!

Toen was de eerste dag aangebroken mijn PADI examen. Zaterdag was de theorie dag op het hoofdkantoor van PADI in Sydney. Met zijn 4-tjes (Joe, Arch, Aaron en ik) gingen wij ernaar toe, met al ons papier werk, duikmateriaal en een voelbare spanning. Maar bij aankomst hadden we eerst een introductie praatje met de examinator Damian en vooral een praatje pot daarna, wat goed was voor de zenuwen. Dus tegen de tijd dat het eerste examen begon waren we er alle 4 klaar voor. Ik wilde graag beginnen met Dive Theory, omdat ik daar het meest tegenop zag. Dat had natuurlijk het onderdeel Physics en de rest: Physiology, RDP, Equipment en Skills&Environment. Ik vloog door het examen heen en was waarschijnlijk al veel te snel klaar. Maar toch maar ingeleverd. Voor je neus wordt het examen meteen nagekeken. Guess what.. 1 foutje op de 60 vragen en niet eens in Physics. Whiehoo ik was blij. Dus meteen aan het saaie 2e examen begonnen, General Standards. Dat is een open boek examen waarbij je alle regels, standaarden en feiten kan opzoeken in je handleiding. 60 vragen en 2 antwoorden kon ik niet vinden. Bij het nakijken bleek: 2 foutjes… ik weet wel welke dat zijn. Nadat iedereen klaar (en geslaagd was voor) met de examens kregen we onze knowledge development teaching presentation question en konden we die in onze pauze voorbereiden. Ik kreeg een vraag van de specialty Project Aware. Waarom is het koraalrif zo belangrijk voor de onderwaterwereld? Interessante vraag en ook wel waar mijn interesses liggen, dus ik had een goed gevoel over mijn voorbereiding van de presentatie. De presentatie ging goed, maar ik was wel nerveus. Dus veel gestotter en hier en daar een Nederlands wordt. Maar toch gehaald met een 4.6 :D Nu zaten alle onderdelen van de dag erop, maar kregen we nog onze opdrachten voor de volgende dag. De zwembad presentatie skill, de 2 oceaan presentaties, de 5 skills die we moeten demonstreren en de rescue oefening (we krijgen allemaal bewusteloze duiker aan de oppervlakte, maar de 1 krijg met pocketmask en de ander mond-op-mond). Daarna Terug naar de shop en samen met Jamie en Peter konden we alle 4 onze presentaties voor de volgende dag voorbreiden.

Zondag was ik lang niet zo nerveus als de dag ervoor en ik had er gewoon zin in! Laat maar komen dacht ik. In het zwembad gingen we al vroeg van start. We begonnen met de demonstraties van de 5 skills: mask removal, regulator recovery, neutral buoyancy, scuba unit removal en CESA. Dat ging allemaal goed bij ons alle 4 en we konden door naar de zwembad presentatie. Ik had clear a fully flooded mask en dat had ik ook al eens eerder geoefend in de cursus. De oefening ging dus super goed. 1 Dingetje wat beter kon volgens Damian, dat is dat mijn demo nog wat langzamer mag. Dus 4.8! Na het zwembad gingen we naar de oceaan. Daar deden we eest allemaal op het droge onze briefingen aan elkaar. Mijn skills waren: neutral buoyancy en kompas navigatie. Na de briefingen gingen we het water in en konden we aan onze presentaties beginnen. Ik was nummer 3, dus had Arch en Joe voor mij en daarna kwam Aaron nog. Mijn neutral buoyancy skill ging aardig. Alleen Joe maakte het lastig door 2x hetzelfde 'probleem' te hebben, waardoor ik de 2e x wat trager reageerde. En dan krijg je meteen zo'n knagend gevoel in je buik…zou ik deze skill nu niet hebben gehaald? Maar ja je moet toch door met de 2e. Kompas navigatie ging hartstikke goed. Dus daar had ik geen zorgen over. En nadat ook Aron zijn presentaties had gedaan gingen we de rescue oefening doen aan de oppervlakte. Ik had de oefening met pocketmask en Aaron was mijn slachtoffer. Dat is ideaal want zijn uitrusting kende ik ook het beste, dus dat maakt het makkelijker uitdoen. De oefening ging goed, geen enkel probleem daar! Terug op de kant moesten we nog de debriefing doen en daarna ruimde we al onze spullen op en ging Damian even alle scores berekenen. Daarna riep hij ons 1 voor 1 bij zich om de uitslag te bespreken. Die tijd dat je moet wachten stond ik mijzelf natuurlijk gek te maken en toen ik eindelijk aan de beurt was gierde de zenuwen door mijn lijf. Toen begon Damian een heel verhaal en vroeg hij hoe ik dacht dat het ging en al die tijd weet je nog niks. En EINDELIJK schudde Damian mijn hand en zei: Welcome to PADI. Waarschijnlijk duurde het gesprek maar 3 minuten ofzo, maar het voelde als een eeuwigheid en ik was zooooo blij dat ik het had gehaald!!!!!! Terug in de duikschool stonden de biertjes al koud voor ons en hebben we een klein feestje gebouwd :D

Dus nu mag ik gaan lesgeven! 10 dagen na mijn examen kwamen mijn diploma's binnen en volgend weekend is mijn eerste weekend dat ik ga lesgeven. Abyss doet team-teaching zodat je niet meteen in het diepe wordt gegooid en zij houden mij tot ik minstens 25 studenten heb gecertificeerd. Want dan pas kan je de status van Master Scuba Diver Trainer krijgen.

Maandag begon de maand mei en was het gewoon 7 uur terug aan het werk. Maar nog steeds met een smile op mijn gezicht vond ik het helemaal niet erg om vroeg te beginnen. 's middag hebben Harry en ik nog 75 cupcakes staan maken voor mijn traktatie de dag erna op school en ;s avonds heb ik bij de familie Awad de season premiere van Masterchef gekeken! Dinsdag hebben we uitgebreid Harry zijn verjaardag gevierd met veel eten, cake en ook hij is enorm verwend. Dus pas woensdag was het terug in het normale werkritme. Dus alles is weer bij het oude.

7 mei was ik nog met een groep vrienden gaan duiken in Shell harbour (2 uur ten zuiden van Sydney) en hebben we daarna heerlijk ge-bbqt om te vieren dat ik nu instructeur ben. Heerlijk dagje, zon, duiken en eten met vrienden wat wil je nog meer…

Afgelopen weet heb ik mijn neus ook weer eens bij de familie Vagenas laten zien, want daar had ik helemaal geen tijd meer voor gehad. Weer gespeeld met JJ en Josh, maar ook de neefjes James en Michael waren er. En eten met de hele familie (John, Caroline, JJ, Josh, de nieuwe au pair Enora en Caroline haar ouders. Hele gezellige middag/avond.

Zo nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte na dit boekwerk ;)

Tot de volgende blog xxx

Reacties

Reacties

Janny

Hoi
Gefeliciteerd! met het behalen van de diploma.
Nog heel veel plezier daar.
Weer mooie verhalen ook van je ouders!
Lieve groet.

Muttie

Geweldig verhaal weer, lees toch altijd weer iets nieuws!

Natasja

Super leuk verhaal! Tis net of we een beetje mee zijn op jou mooie avontuur! Maarre wanneer komt deze buitenlander weer terug naar ons kikkerlandje? Dikke knuffel en een dikke smakerd

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active