Sharon naar Australie

Happy New Year!

Happy New Year aan alle trouwe lezers! De drukke dagen zijn weer voorbij en ik heb vakantie, dus tijd genoeg om jullie een update toe te sturen. Allereerst de allerbeste wensen voor iedereen en een waanzinnig 2017 toegewenst!

Maar ik neem jullie even mee terug naar de laatste avonturen van 2016, want het is 2 maanden geleden sinds de laatste update (sorry) en er is genoeg te vertellen. Het eerste wat ik heb gedaan na de laatste update is mijn Nitrox cursus voor het duiken. Wat inhoudt dat je met verreikt zuurstof mag duiken. Het bestond uit een boekje met theorie en 2 duiken. Het was al met al een leuke cursus en toch weer wat nieuws geleerd. Normaal bestaat je tank uit 21% zuurstof. Maar nu was mijn eerste duik met 33% zuurstof en de 2e duik met 34% zuurstof. Dat klinkt misschien niet zo boeiend, maar het analyseren van je tank, de maximale duikdiepte berekenen en het feit dat je na je duiken minder vermoeid zou zijn maakte het het proberen waard. De enige tegenvaller van de dag was het kneuzen van mijn enkel.

Verder heb ik vooral veel gewerkt tot en met 24 december! Nu is de familie op vakantie, wat betekend dat ik ook vakantie heb. Tot en met 19 januari, dus dat is lekker! Werk gaat goed! De familie blijft leuk en de laatste 2 weken tot mijn vakantie waren de kinderen thuis met zomervakantie. Buiten de dagelijkse tafeltennis toernooitjes die we al deden, ben ik nu fanatiek aan de lego geslagen, op de Wii, basketballen en koken. Harry (9) zit niet stil en is graag actief bezig en Matthew (13) wil elke dag wat nieuws koken. Zo hebben we onder andere marshmallows, blueberry bagels, cheese cake, pizza en een poging tot speculaas gemaakt. De speculaaskruiden die we zelf hadden gemaakt (volgens recept) was niet zoals wij speculaaskruiden kende. Dus het smaakte meer naar gingerbread, maar het was nog steeds lekker. Wat ook zeker leuk was is dat de kinderen unaniem hebben besloten dat ik de beste kokende nanny tot nu toe ben!! Hoera! En Jemma wist niet zeker of ik het een compliment zou vinden maar ze vond mij ook de opgeruimdste nanny (maar dat had ze alleen haar moeder verteld). En de laatste week voor mijn vakantie heb ik vooral kerstkadootjes zitten inpakken. Het is niet normaal hoe verwend de kinderen worden. De 3 oudste elke een iphone en applewatch en Harry krijgt alles gecompenseerd met lego. Dus na de vakantie zal ik nog wel even door bouwen, maar dat vind ik best leuk. Ik heb ook nog huiswerk mee gekregen van de familie: Kijk alle Star Wars films. Nu heb ik die nog nooit gezien, stond dat zeker niet in de planning, maar misschien moet ik er aan geloven als het een druilerige dag is. Al hoewel het nu zomer is en goed warm.

Dan heb ik natuurlijk ook de Supermoon van 14 november niet gemist. Er was zoveel over te doen dat je toch wel nieuwsgierig werd. Nu was het hier in Sydney voornamelijk bewolkt, maar ben ik samen met mijn huisgenootje toch maar gaan kijken. En na de maan toch gezien te hebben en stiekem ook een beetje belachelijk gemaakt (want zo groot was de maan nou ook weer niet) hebben we wel een leuke avond gehad. De week erna had ik mijn eerste split day op werk. Dus eerst 's ochtends en aan het eind van de middag weer. En kwam dit even goed uit, want die dag gingen ook de kaartjes van Adele in de verkoop. Na 2 uur in de wachtrij te hebben gestaan en het bijna willen opgeven, was ik er ineens doorheen en kon ik een kaartje kopen. Dus jeeej ik ga naar Adele in maart. (En super lief dat dit een kerstkadootje is van mijn ouders!!) En later die week won ik ook nog 2 kaartjes voor de Silent disco in de Sydney tower. De 90s' editie, dus dat is nog beter! En het was ook zeker wel een feestje.

Verder in de weekenden van november vooral gedoken. En eindelijk ben ik naar Cliftons Garden geweest. Dat is een duik in Sydney die onder een pier is en op al die pilaren van de pier is zoveel te zien. Zeepaardjes, krabbetjes, garnalen, nudibranches, alen, octopussen en genoeg vis. Ik zou daar uren kunnen zitten, want je raakt nooit uitgekeken. Het is ook een vrij ondiepe duik, dus je krijgt het uiteindelijk sneller koud dan dat je lucht opraakt. De 2e duik bij Cliftons Garden had Barry de scooter meegenomen, dus hebben we omstebeurte met de scooter gespeeld, loopings maken en flink gas geven. Heel erg leuk. Maar binnen 20 minuten hadden we met zijn 4-tjes de batterij helemaal leeg.

Maar waar ik het meest naar uit had gekeken was natuurlijk het weendje naar de SS Yongala. Donderdag 1 december vloog ik al om 6.30 naar Townsville (met een overstap in Brisbane). Daar waren twee van mijn buddies al, dus Lenny en Ananda haalde mij op in Townsville. Van Townsville was het een uurtje naar Ayr, maar de duikshop zat zelfs nog verder in dorp wat niet eens een pub heeft (zeer on-australisch). Eenmaal in Alva Beach aangekomen hebben we even gedag gezegd en het papierwerk voor de volgende 2 dagen in orde gemaakt. Wat ze wel hadden in Alva Beach was een caravanpark met cabin en daar verbleven we. Kevin en Carlo kwam wat later aan en hadden hun eigen cabin. Temperaturen waren daar best hoog, maar gelukkig was er airco en een zwembad. En nadat we boodschappen hadden gedaan in Ayr gingen we het zwembad in en hebben we de avond afgesloten met een bbq. De volgende ochtend vroeg op en naar de shop, de boot laden met onze duikspullen, een duikbriefing en op naar het water. Vanaf daar was het een half uurtje naar de Yongala toe. Bij het wrak aangekomen werden we gewaarschuwd voor de sterke stroming en we moesten tijdens de afdaling ons zeker aan de lijnen vast houden. Stiekem dacht ik nog dat zal wel meevallen, maar eenmaal in het water was je binnen 2 seconden zo 50 meter verderop en de lijn moest je ook echt met 2 handen vast houden. Het wrak ligt op 28 meter diep en ligt op zijn zijkant, maar de stuurboord zijde begint al bij 15 beter en het dek geeft je wat bescherming tegen de stroming. Het wrak is 130 meter lang en om even de stroming in perspectief te brengen: van het achterdek 130 meter zwemmen kostte ons 17 minuten en binnen 2 minuten waren we weer terug bij het achterdek. De eerste duik was ik dus ook zo door mijn lucht heen omdat ik niet op deze stroming was voorbereid. Maar de duik was fantastisch! Het wrak is super mooi (en omdat ook zo te houden mag je ook absoluut het wrak niet in) en de vissen lijken wel aan steroiden te zitten. DIe zijn niet normaal groot. De 1e duik zag ik onder andere een grote school barracuda's, 2 lion fish, 2 olive sea snakes (wat een vreemde gewaarwoording is een slang onder water) en 2 super grote schildpadden.
De tweede duik hadden Ananda en ik een nieuw game plan en waren we wel op de stroming voorbereid, maar nog steeds gaan we als een malle door onze lucht heen. Maar dit was toch wel de beste duik. Terwijl wij keihard tegen de stroming in zwommen, kwam er een mega schilpad langs cruisen, we zagen een Eagle ray en een Manta ray!!! En tijdens de safety stop omhoog zagen we een schildpad een kwal opeten, die zal wel lekker stoned zijn geworden. Terug op het vaste land hadden we een bbq lunch ter afsluiting en gingen wij terug naar het caravanpark. Daar doken we het zwembad in en kwamen Tracey en een vriend van haar ook langs. 's avonds voor de verandering weer eens gebbqt en gelachen tot in de late uurtjes. De volgende dag gingen we weer precies hetzelfde doen. Maar we waren nu alleen met "ons" groepje op de boot. En met zijn 7-en werden we door al het personeel the ratpack genoemd, kennelijk makkelijker dan namen onthouden ;) Eerlijk is eerlijk, de stroming was iets minder heftig dan de dag ervoor, maar het zicht was ietsjes minder. Weer een schildpad bijde 3e duik en super veel uit de klauwe gewassen vis. De Giant Trevavally was ook echt gigantisch. Die kunnen groter worden dan ik ben en flink zwaar worden. Omdat het zicht wat minder was dacht ik op een gegeven moment dat er een haai op ons af kwam, maar helaas het was een GT. De 4e duik van het weekend was de laatste. Eindelijk deden we op ons gemakje een rondje rond het hele wrak, zagen we zeldzame pink whiptail rays and een narrow eyed ray. En waar ik ook gelukkig van werd is weer een schildpad. Elke duik hebben we dus een schildpad gezien :D wat wil ik nog meer? Terug bij de duikschool hadden we weer een bbq lunch en na de 4e bbq kon ik even geen bbq meer zien. 's middags hebben we weer in het zwembad gelegen en 's avonds uiteten geweest bij een Idiaans restaurant. De volgende dag vlogen we om 13.30 terug naar Sydney, maar we zijn eerst nog naar een marktje in Ayr geweest met heerlijk vers fruit: mango, passiefruit en verse kokosnoten. Er waren ook streetfood resautrantjes, dus hebbe nwe als lunch Thai chicken noodle soup op en sugarcane juice met ginger en lime op. De vlucht terug was wel oke, had voor het eerst super veel ruimte bij een nooduitgang en thuis aangekomen lekker optijd naar bed gegaan!

De volgende dag werk ik alleen wakker met een verstopte neus en twee dagen later bleek dat een oorinfectie en voorhoofdholte infectie. Maar 2 antibioticakuurtjes verder en de rest van de maand december niet duiken en ook een soort van rustig aan te hebben gedaan ben ik nu wel redelijk hersteld. Ik hoest en snif nog wel, maar hopelijk kan ik snel het water weer in. Maar als je niet kan duiken wat doe je dan in de weekenden? Rotsklimmen! Naar Carols in the Vallley, waar je ook kon boogschieten, tokkelen en van een hoge waterslide kon! 12 days before Chrfistmas pubcrawl (en ja de initiatiefnemers zijn iers)! Uiteten met de ratpack! En een diner organiseren voor Caroline, John, JJ en Joshua zodat ze mijn huisje eens konden zien! En JJ bracht nog post voor mij mee: Mijn divemaster certificaat en pasje!!

Toen was het alweer kerstavond. Ja echt de dagen vlogen voorbij. Kerstavond heb ik met mijn huisgenootjes gevierd. Ieder deed een gang koken en ondertussen hebben we Home Alone gekeken, kerstliedjes geluisterd en Cards against Humanity gespeeld. Een super leuke avond.
1e kerstdag kwam mijn duikbuddy Barry mij ophalen en daar heb ik 3 dagen gelogeerd en kerst gevierd. Dat is net zoals in Nederland veel eten en drinken, maar nu met een korte broek aan of in het zwembad en natuurlijk garnalen van de bbq! Ik heb ook nog the true blue guide to australian slang gekregen, dus nu kan ik nog verder inburgeren. Wat heel leuk was is dat Barry op dit moment 8 puppies heeft die 15 december waren geboren. Die zijn zo schattig :D maar Cupid (het nestje is vernoemd naar de rendieren en de laaste heb ik Cupid mogen noemen) heeft me wel de eerste keer dat ik hem vast had onderscheten. Dat vond Barry dan weer heel grappig. 3e kerstdag hadden we een lunch bij een vriend van Barry en hebben we uiteraard gebbqt en gezwommen. Mag ook wel als het 36 graden is. En die vriend Brian heeft een Harley. Dus de volgende ochtend kwam hij mij ophalen op de Harley om een rondje te gaan rijden. Dat was super gaaf en zeker voor herhaling vatbaar!

Afgelopen donderdag heb ik nog met mama en pappa gefacetimed. Dat deden we ook al kerstdag, maar mijn kadootjes waren niet op tijd aangekomen. Maar beter laat dan nooit. Ik was natuurlijk al enorm verwend met Adele kaartje, hollandse producten, t-shirts, kettinkje, zelfgemaakte kerstboom en zoveel meer. Maar wilde ook zien hoe zij de kadootjes vonden :D

En gister was het alweer nieuwjaarsdag. 's ochtends in de keuken oliebollen staan bakken en 's middags naar een feestje. Waar we lekker hebben zitten eten, toen het 21:00 vuurwerk hebben gezien, daarna dessert en kwam de gitaar te voorschijn en werd er flink gezongen. Tot 12 uur en toen hebben we het grote vuurwerk gezien! Was weer een goed goed feestje en vannochtend om 10 uur nog even Nederlands nieuwjaar gevierd via de facetime! En net een bakkie erwtensoep op na een frisse duik in het water. Er was niet als vorig jaar zoiets groots georganiseerd met unoxmutsen, maar ben zelf even naar coogee beach gegaan, want dit weer is te goed om een duik over te slaan.

Het is weer een boekwerk geworden. Ben benieuwd wie tot het einde leest;)
Over 2 weekjes heb ik mijn Service Tec Trainer course, dus dat is weer iets om naar uit te kijken en ik spreek jullie weer met de volgende update ;)

Reacties

Reacties

Dirk en Jo

De beste wensen voor 2017 van uit Brielle

marjo

helemaal gelezen, in een ruk. wat leuk om al je belevenissen zo mee te maken. kom je nog wel terug? volgens mij heb je het wel erg naar je zin... geniet in ieder geval van een mooi 2017. en van het lekkere weer. op dit moment regent het hier ! bah.

Rien

Hey Sharon, de beste wensen voor 2017 en dat je nog maar een hoop verhalen mag tikken over je belevenissen.
Groetjes van de Mallegout ????????

Rien

Smileys kent ie niet haha

Muttie

Heerlijk, om al je belevenissen te lezen! Geniet van je vrije tijd. Het gaat voor ons ook al lekker opschieten! 8 weken op precies te zijn. Wij hebben inmiddels ook een blog aangemaakt : ) LYTTMAB xxxx
MART-DIAAN-DOWN-UNDER.reismee.nl

Kirsten

Whoo shar! Een manta, hoe tof! Klinkt goed je verhalen :)
En fijn dat je zulke lieve mensen daar hebt.

Trots op je mop xx

Sjen Natas Kenzi en Engino

Hoi Sharon nog de beste wensen voor 2017????
Sharon wat gaaf om je avonturen te lezen en dat je er zo van geniet,dikke knufels uit Barendrecht????

Sjen Natas Kenzi en Engino

Hoi Sharon ik zie dat hij de emotionels veranderd in een?
Wist ik niet als digibeet foutje Sjen.

Marcella

Happy new year Sharon!! :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active