Sharon naar Australie

Zaaiseizoen is begonnen en het is druk!

Daar ben ik weer! En ja de chaos is begonnen, sowing seizoen is inmiddels al een tijdje gestart. Dat betekent veel werken en euhm veel werken. Maar ik zal jullie even updaten over de afgelopen 5 weken. Sprry dat het zolang duurde.

Na dat we terug waren van Melbourne wilde de regen nog steeds niet en was het maar wachten op die regen. Toen het bleek dat de regen voorlopig wel uitbleef, werd er besloten om droog te zaaien. Ook een optie, maar geniet niet de voorkeur. Dus 23 april is sowing gestart! Airseeder naar de juiste paddock gebracht, chasserbin gevult met zaad en de sprayer voorop om het land te sprayen. Ik mocht pilotdriver zijn om de inmens grote airseeder naar de paddock te brengen. En daarna was het gaan met de banaan. We hadden 's avonds met al het personeel nog een barbecue om het begin van sowing te vieren en dat ging vooral gepaard met veel bier. Die boeren drinken net zo snel een biertje als een glas water. Maar gezellig was het wel.

25 april had ik een vrije dag, want het was Anzac day. De nationale vrije dag waarin ze alle gevallen soldaten vanaf de eerste wereld oorlog tot en met nu herdenken. 'S ochtends mocht ik mee naar een herdenkingsmars en daarna een herdenkingsceremonie, die afgesloten werd met een morning tea. Mooie dienst en indrukwekkende verhalen. Waar zowel de australiers als nieuw-zeelanders herdacht worden en hun doorzettingsvermogen geprezen. De volksliederen en gebeden tussendoor heb ik niet gedaan, maar je kon wel zien dat het voor iedereen een serieuze aangelegenheid is. 'S middags waren we uitgenodigd op de boederij van vrienden, daar hebben ze schapen en varkens. Die lagen ook op de barbecue, jammie! En na de uitgebreidde lunch gingen alle kinderen de biggetjes en varkens voeren. Daar heb ik bij geholpen en die biggetjes zijn te schattig voor worden. Ze waren er van 1 week oud tot 3 maanden. En daarna gaan ze weg als spitvarken. Heel raar idee.

De dag erna was gauw weer verder met het zaaien. Ik rijdt niet de machines (seeder of sprayer), maar ik help met het brengen van fuel en chemicals in groter trailers. En daarnaast zijn er genoeg klusjes om te doen. De airseeder is tot nu toe 2 keer kapot gegaan, waardoor het proces voor 1 dag stil ligt. En dan is het gauw het kapotte onderdeel naar Griffith rijden, laten maken en de volgende dag ophalen. Leuke ritjes waarbij het volume om 40 kan en ik luidkeels met de muziek meezing. Want ja je moet jezelf wel vermaken een uurtje heen en uurtje terug.

En begin mei had ik een nieuw klusje. Matt had mensen tekort voor het zaaiproces, maar er moest 300 ton Barley (gerst) naar een cattlefarm in de buurt worden gebracht. En de truckdriver kan dag niet alleen, dus mocht ik daar 3 dagen bij helpen. Mijn taak? Het besturen van de tractor, in zijn achteruit, met een soort van omgekeerde stofzuiger op een trailer erachter, die de gerst in de truck blaast. Ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit hoe die machine heeft, want de truckdiver is een toffe vent, maar doof. Dus hij kan liplezen en probeert te praten. Maar hij mist een hele hoop klanken, dus het is niet altijd makkelijk om hem te verstaan. Maar we hadden al snel een aantal signalen die we gebruikte voor het werk. Dus het verliep allemaal soepel. En ja dat rijden op een tractor in zijn achteruit is niet zo bijzonder. Het gaat super langzaam, maar het is wel heel leuk om te doen. Dat is een ervaring die ik anders nooit zou hebben gehad. We moesten nog van paddocks wisselen, dus toen mocht de tractor vooruit. Dat was een stuk leuker. Maar dit model heeft geen rem en het schakelen was ook even wennen. Maar uiteindelijk had ik hem in zijn 4 (de hoogste mogelijkheid) en ging ik 25 km/u met de trailer achter me.

En eindelijk, 8 mei, viel er regen. 2 dagen lang grauw, grijs en nat. 37 ml bij het huis en op sommige plekken nog wat meer. Dat betekende alleen dat het niet gezaaid kon worden omdat de grond nu te nat was. Die machines wegen tonnen en zouden wegzakken in de modder en dan sta je vast. Dus tijd voor wat onderhoud aan de sprayer. Elk sprayventiel losschroeven, schoonblazen en weer terug op de arm schroeven. En geloof me zo'n sprayer heeft ineens heel veel ventieltjes.

Vorige week was het minst leuke klusje tot nu toe. We zijn bijna toe aan de verste paddocks, maar die zijn op een uur rijden van de boederij. En er staat een huis vlakbij wat van hun is. Dus de ploeg blijft daar slapen als ze daar beginnen. Maar dat huis heeft een muizenplaag. Dus dat moesten we schoonmaken. Geloof muizen stinken, poepen overal en gaan dood op de raarste plekken. Uitgerust in oranje keukenhandschoenen gingen we aan de slag en 2 dagen later is het huis redelijk bewoonbaar. Ik ben wel blij dat ik niet in die slaapploeg zit. Ik zou daar niet echt willen slapen. Het leuke aan die schoonmaken dagen was dat de keuken te goor was voor worden, dus we buiten een vuurtje hebben gemaakt en een barbecue hebben gebouwd en zo ons lunch maakte. Dat voelt heerlijk back-to-basic en is tof om te doen. En volgens mij wil je sowieso niet in die keuken koken.

Inmiddels in alles weer droog en volgens iedereen nog veel te mooi weer voor de tijd van het jaar. Maar het begint al heel goed af te koelen. 'S ochtends vroeg rond de 5 graden en dan loopt het wel op tot 20, maar koelt het rond 4 uur al weer flink af. So winter is defenitely comming. 1 juni is het officeel winter hier, maar de verkoudheid is al goed toegeslagen. Ik denk dat Matt en ik een wedstrijdje houden wie het errgst verkouden kan zijn en het is moeilijk te zeggen wie er wint (of tsja verliest?) Ik heb iig alle oma-truukjes uit de kast gehaald tegen verhoudheid, ben ik nooit verder dan 30 cm verwijderd van een tissue, heb ik strepsils, paracetamol en codral in huis gehaald.

Het zaaien is nog niet klaar. Dat zal nog wel doorgaan tot half juni. Matt zegt nog 2 weken, maar dan kan er niks misgaan of geen regen vallen. En ze voorspellen woensdag veel regen en vandaag heeft een gast met de airseeder een elektriciteitspaal omgereden, dus 2 weken is wel heel optimistisch. En er is week een vacature, want de machine zo beschadigen als je niet oplet, wordt niet heel erg gewaardeerd.

Ow en hoe het met Gerrit is? Mijn kamer langpoot irriteerde mij, dus had ik hem vermoord. Maar de dag erna had ik er 2 voor terug. Ik denk familie...en ik laat ze maar zitten, want dadelijk verdubbelt het aantal weer. En ze zitten nu niet pal boven me hoofd, dus dat is beter slapen.

Het leukste nieuwtje van deze blog: mijn hele trip is gepland en geboekt voor als Irene en Kirsten komen. Heel wat kilometertjes gaan we afleggen en we maken maar liefst 3 binnenlandse vluchten! Wat gaan we zien:

Sydney

Alice springs

Kings canyon

Kata tjuta

Uluru

Devil marbles

Mantaranka thermal springs

Edith falls

Darwin

Kakadu national park

Cairns

Great barrier reef

Airlie beach

Whitsundays

En we eindigen weer in Sydney voor Kirsten en Irene terugvliegen. Nog 58 nachtjes slapen voor ze aankomen, aftellen is een fijn vooruitzicht.

Tot de volgende update! Xxx

Reacties

Reacties

marjo

Wel een heel ander leven als bij je au-pair gezin!
je doet wel heel veel leuke dingen hoor!
en dan Irene en Kirsten al haast op bezoek, zal vast heel leuk worden.

Muttie

Haha, arme Gerrit! Leuke highlights op de planning staan voor trip met Irene & Kirsten! -XXX-

Barbara de groot

Bewondering voor je!
Wel totaal anders dan Sydney,
Een enorme ervaring.
Groeten uit Brielle.

Riet van Binsbergen

Sharon het blijft geweldig waar je je allemaal mee bezig
houdt op je reis. Ik vindt prachtig die grote verschillen.
Vandaag viert je moeder haar 50 ste verjaardag, van harte
gefeliciteerd! Tot het volgende reisverhaal.
Groeten van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active